tisdag 9 april 2013

Strömmingsvagen- bästa snabbmaten!

Tomas Karlsson på Strömmingsvagnen i Gävle serverar nystekt
strömming och hemlagat mos. Här är det många stammisar som stannar på lunch eller för en  snacks.
Inlagd strömming på knäckebröd är en favorit för många.
Varsågod, en nystekt krispig strömmingsburgare!
Nu kan man sitta och njuta av sin strömming på den lilla uteserveringen.
Moset är hemlagat och väldigt populärt. Potatisen kommer från Aalborga i Valbo och den stora kastrullen
sätts på kl 07.15 varje morgon. Och jag kan garantera- det var jättegott!
Mmmm...
Från Lasse Berglund i Bönan kommer den mesta strömmingen . Dit ska jag såklart åka också. Men
 just idag behövde jag inte åka så långt, han stod och sålde sina varor på Stortorget.
Jag fullkomligt älskar rökt fisk!  Min gammelfarfar och farfar brukade röka strömming och aborre. Och äta fisk som kommer direkt ut från röken, varm och alldeles sprängfylld med smak, det är matglädje på riktigt! 

När jag var på besök så var den inlagda strömmingen tyvärr slut för dagen.
Men jag ska såklart komma tillbaka och smaka på den också! Vi ses igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar