onsdag 17 april 2013

Sommarkänsla hos Bergmans i Saltharsfjärden



Välkomna till Bergmans i vackra Saltharsfjärden utanför  Hamrånge.
Här har det fiskats och förädlats fisk i generationer.

Det ligger lite snö kvar  ute på Norrlandet men här är det varmt ändå. Rökarna går varma och
här finns det kärlek och engagemang för  kusten och maten. 

Lars-Gunnar Bergman, fiskare i 3:e generationen hälsar välkommen med delikatessen Pepparlax.
Nyrökt och saftig!
Häng med in i butiken...
Middag, lunch eller i utflyktskorgen...perfekt när det det inte behöver värmas!
Jag och kocken Hans-Erik är här för att köpa fisk till vår inspirationsdag Mat&Prat som ska hållas inne i Gävle. Här kollar vi in färsk strömming som ska vara med under dagen då kockar och matproducenter från hela länet ska träffas och laga mat tillsammans. Ska bli spännande att se vad de gör med strömmingen!

Åh! Här är mina favoriter. Vackra guldskimrande små delikatesser.
Helst vill jag äta min böckling enkelt på en hårdbröds-macka med smör, enkelt och gott.
Tänk er på sommaren, på bryggan med en god öl! 




Ulla Bergman, som ursprungligen kommer från Vad utanför Söderhamn. Uppvuxen hos en annan fiskarfamilj, Östlins. Dom har tyvärr slutat fiska men Ulla har ärvt mamma Brittas recept!
Bland annat på den vida berömda på Brittas lökströmming. Så för alla uppe i Söderhamnstrakten som saknar den: Ta en tur nedåt kusten, här finns det att köpa!!!! Även den inlagda sillen är mamma Brittas.
Ulla gör även urgoda såser och inläggningar. Jag fick smaka delikatess-såsen, jättegod!



Erik Möller visar mig runt i  rummet med rökarna. Här är det fingertoppskänsla som gäller.
Just nu i kallröken ligger  laxen och gottar till  sig.  Ett dygn tar det innan den blir klar.
Erik kommer från Eskön där hans farfar också fiskare, så han har det i blodet.
Det är noga med proportionerna när den speciella och hemliga blandningen till kallröken blandas.
Men jag fick iallafall reda på att det finns granris och granspån i.

Farfar Gunnar Bergman framför den fiskebod som fortfarande är i bruk.
I den sjöboden ligger nu butiken där man kan köpa alla goda produkter.
Vill du åka på en tur på havet så kan man boka båtturer för mindre eller större grupper. Max 12 stycken ryms i båten.
Ta en tur till tex vackra Kusön. Bokningar görs på  tel  0297-22601.
Såhär såg det ut hemma hos mig till middagen. :-) Rökt pepparlax & Ullas delikatessås.
Med den bilden vill jag tacka för besöket hos fam Bergman. Vi ses igen!

1 kommentar: