onsdag 11 september 2013

Ekologiskt och Jordnära i Valbo



Bara fem minuter ifrån Gävle citykärna, finns familjen Fredlunds gård och deras fina ekologiska odlingar.
De har inte bara  morötter utan också potatis och rödbetor mm. Just nu skördas även krondill.
Jag fick vara med under både krondill och morotsskörd denna fina sensommardag. Det var väldigt roligt,
följ med och titta ni också :-)
Johan Fredlund, andra generationen på Jordnära produkter hälsar mig välkommen till  gården och Valbo.
Sen vi drar genast ut på åkern. Nu ska vi kolla in morötterna.



Här står de på rad, ett hav av stolta morötter! Och linjen med ljusare grönt därborta är krondill.
Svenskar äter nästan mest morötter i hela världen, bara engelsmän och fransmän äter fler.
Och det är ju inte så konstigt att de är en av våra mest populära rotfrukter. den är ju så mångsidig och god. Både rå, kokt, stekt, wokad eller pressad i en juice eller varför inte i en saftig morotskaka.
 Ola Fredlund är ute bland dillen och plockar buketter.
De hamnar säkert på en eller annan kräftskiva kan jag tänka mig.
För hand skär man av en och en med en liten kniv. Ola startade Jordnära redan 1974 och har hela tiden odlat ekologiskt.




Nu ska vi se, hur är jorden idag? Och är dom tillräckligt stora och fina?

Det verkar vara toppen, lite torr jord bara. Det fick jag också erfara efter att ha sprungit runt här på åkern utan stövlar det var knappt så foten fick plats i skon av all jord. Aldrig mer ska jag åka iväg utan stövlar... Men nu ska jag få se hur denna  "klyka" på morotsupptagaren får upp rotfrukterna ur jorden.

Här kommer de i långa banor, och det går undan.



Eva Fredlund tar emot och sorterar morötterna som sen åker ner i en stor låda.
Jag fick också åka med!
Jorden här i Valbo är sandrik och har visat sig vara utmärkt till grönsaksodling.
Morötterna får väldigt god smak. De blir sötare och får ett högre karoteninnehåll om de är
 odlade i sandrik jord än i mulljord.
(fakta Jordbruksverket)

Nu är hela lådan full och nu ska de till packeriet för att vägas in i 1 kg påsar.

Passa verkligen på att frossa i morötter nu när de är alldeles färska och nyskördade!
Morötter är bevisligen nyttiga. Dom innehåller massor av A-vitamin och fibrer.
Kanske kan man få lite bättre syn av att äta mycket morötter. Men helt säkert får man fin färg på hyn som
också ska skydda mot stark sol.
Såhär ser påsarna ut som du hittar i butiken. Jordnäras produkter säljs i dagligvaruhandeln kring Gävle
och Sandviken. Morötter och färskpotatis finns också på Konsum i hela Hälsingland.



Jag fick med mig några rödbetor hem som jag ska rosta i ugn och kanske ha i en sallad med ädelost och nötter. Får se vad jag hittar på. Och ett tips, kummin till morötter. Grym kombination. Torrrosta lite kummin i en het stekpanna och strö det över ugnsbakade morötter eller veva ner fröna i en kall yoghurtsås med lite vitlök. 

Tack Johan för att jag ficka vara med dig ute bland morötterna mitt i skördetiden.
Och här kommer fam Fredlunds förvarings tips för att dina morötter ska hålla sig fräscha och krispiga länge:

Öppna påsen och lägg in en bit hushållspapper. Förvara dem kallt i kylskåp.
Eller, ännu bättre:
Lägg morötterna i en papperspåse och lägg sedan den i en plastpåse.


Hej då Valbo och familjen Fredlund. Vi ses!

3 kommentarer:

  1. Fin rapport från Valbo! Men hur kom du dit på 5 min från Gävle centrum? Google Maps säger 33 minuter med cykel, 22 minuter med buss och 10 minuter om man får för sig att åka bil...

    SvaraRadera
  2. Länsstyrelsen har så snabba bilar... nej, skämt åsido. Valbo är en lång och utsträckt by. Detta är precis i början. Det tar kanske 7 min då. Om man ska vara petnoga :-)

    SvaraRadera
  3. Jag reagerade bara på att bilen verkar vara outtalad norm även när det handlar om ekologiskt och närodlat, trots betydande miljöpåverkan från bilresan. Hade Länsstyrelsen haft en elcykel hade du varit där på under en halvtimme i det fina vädret!

    SvaraRadera